Dari seorang adindaku.
Dalam adat Melayu perkahwinan dimulai dengan pertunangan
sedangkan mengikut cara yg diamalkan dalam masyarakat dulu iaitu nikah gantung adalah lebih
menepati maksud khitbah dalam Islam bukannya bertunang. Ada orang yang
menyamakan Khitbah dalam Islam sebagai pertunangan adalah tidak tepat.
Akibat dari cara khitbah yang salah telah menjadikan
pertunangan sebagai asas untuk menghalalkan "coupling" (dulu disebut
berdua2an atau merendet) antara lelaki dan wanita. Ada yang memberi alasan
untuk ber'couple' dulu atau bertunang dulu untuk kenal mengenali satu sama lain
sedangkan hubungan perkahwinan bukan isu hukum Thourndike "cuba-cuba"
atau "trial and error". Ia adalah satu amanah dalam Islam. Ramai di
kalangan remaja pernah mengatakan, “Alah, takkan tak boleh couple ustaz, kita
ni bukan hidup zaman dulu lagi. Lagipun bukan buat apa-apa, untuk suka-suka
aje!”. Ada yang berkata,"Bertunang boleh kenal hati budi, kalau tak sesuai
boleh putuskan tapi kalau dah kahwin susahlah, nak bercerai malu!"
Isunya: “Siapa kata tak boleh coupling? Nak bercouple,
bercouplelah, tapi kena dengan cara yang halal…iaituBERNIKAH!”.
Apabila persoalan nikah ini diutarakan, ramai yang akan
memberikan respon yang skeptik. “Saya belum bekerja!", "Saya masih
belajar!", "Mana nak cari duit buat belanja kahwin?”, “Ni bukan
main-main, nak bagi anak orang makan apa?”, “Mak Ayah tak bagi!”, “Nak tinggal
kat mana? Sapa yang nak bayar sewa rumah” dan 1001 alasan lagi. Kenapa mereka boleh beralasan untuk melakukan perkara yang
halal, tetapi tidak langsung mengemukakan alasan untuk melakukan perkara yang
haram? Jawapan saya bagi segala persoalan tersebut, mudah sahaja… “Kamu wajib
berkhitbah!”.
Khitbah
Secara literalnya, ia membawa maksud “bertunang”. Bertunang
menurut adat dan pengamalan orang Melayu adalah perjanjian di antara dua orang
insan untuk berkahwin melalui proses ritual tertentu. Definisi itu jugalah yang
terdapat dalam pengamalan fiqh klasik dan juga di zaman Rasulullah s.a.w.
Definisi ini jugalah yang diamalkan oleh orang-orang Melayu di Malaysia.
Malangnya, disebabkan kejahilan masyarakat,
hubungan pertunangan yang sekadar perjanjian semata-mata
ini, akhirnya dianggap sebagai upacara untuk menghalalkan perhubungan di antara
dua pihak yang bertunang. Lebih dahsyat lagi, ada di antara ibu bapa yang
menyangkakan bahawa bertunang bermaksud “separuh berkahwin”. Ada pasangan yang
bertunang, berpelesiran, berpegangan tangan dan juga bermadu asmara akan cuba
menjustifikasikan tindakan tersebut dengan ikatan pertunangan serta mendapat
restu ibu bapa kedua-dua belah pihak. Lebih menyedihkan ada yang bertunang
kemudian ber'coupling' berakhir dengan keterlanjuran, kemudian putus dengan
pelbagai alasan.
Khitbah menurut pengamalan orang Arab moden, terutamanya di
Jordan pula amat berbeza dengan pengamalan orang bertunang secara klasikal dan
juga pengamalan orang Melayu. Ia merupakan “akad nikah” dalam erti kata yang
sebenar. Akad khitbah di dalam masyarakat arab pada realitinya merupakan akad
nikah. Seperkara yang membezakan di antara akad nikah dan khitbah ialah
kedua-dua pasangan khitbah tidak tinggal bersama sehinggalah selesai majlis
perkahwinan dijalankan. Pada dasarnya, mereka berdua adalah suami isteri dan
halal untuk melakukan apa sahaja yang difikirkan untuk mereka melakukannya. Di
dalam masyarakat kita, pernikahan tersebut diberikan nama “nikah gantung”
(bunyinya amat mengerikan?)
Jika ditukarkan nama “nikah gantung” tersebut
kepada “nikah khitbah” tentu konotasi terhadap kontrak tersebut
tidaklah mengerikan. Bunyinya pun agak “islamik”. Jika ia dapat diamalkan oleh
kebanyakan pemuda pemudi kita hatta yang janda,duda atau yang nak berpoligami
serta yang dilanda asmara dan cinta serius berkemungkinan ia boleh
menyelesaikan banyak perkara yang mereka hadapi.
Nikah adalah untuk menghalalkan perhubungan dan juga membina
kematangan. Yang utamanya, kedua-dua pasangan sudah halal dan sudah boleh
bersama dan melakukan apa sahaja.Bunyinya agak mudah, namun realitinya tidak
demikian. Sudah pasti ada ibu bapa akan tidak bersetuju. Dalam hal ini, anjakan
paradigma oleh para ibu bapa amat diperlukan. Ibu bapa perlu sedar zaman
anak-anak mereka kini bukanlah seperti zaman mereka dahulu. Zaman kini
fitnahnya berleluasa dan kebejatan moral menggila. Lihatlah apa yang berlaku di
seluruh tanah air, rasanya pendedahan oleh sebuah akhbar harian baru-baru ini
mengenai aktiviti pengguguran cukup merisaukan banyak pihak. Apakah ibu bapa
mengharapkan anak-anak mereka menjadi malaikat yang tidak terpengaruh dengan
suasana persekitaran, rancangan-rancangan hiburan dan bahan-bahan literasi menjurus
ke arah maksiat dan nafsu.
Sudah sampai waktunya para ibu bapa moden membuat anjakan
paradigma. Mereka hendaklah menerima realiti jahiliah moden yang menggila ini.
Mereka menghadapi dua jalan penyelesaian, sama ada menerima arus liberal dan
sekular yang menghalalkan segala perhubungan bebas di antara dua jantina, dan
kemudian mereka yang akan menanggung malu. Atau pilihan kedua, iaitu untuk
membenarkan anak-anak mereka menikmati alam percintaan dengan cara yang halal,
iaitu melalui ikatan perkahwinan. Walau bagaimanapun, membenarkan anak-anak
mereka bernikah di dalam ini adalah satu risiko. Maka di sinilah peranan ibu
bapa moden untuk membantu anak-anak mereka mengurangkan risiko tersebut demi
menyelamatkan agama dan maruah mereka.
Saya sedang berusaha untuk menghidupkan kembali 'nikah
gantung' ini dengan panggilan baru iaitu 'nikah khitbah', walaupun menghadapi
sedikit masalah penerimaan. Ia semata-mata bertujuan untuk mengelakkan
perkara maksiat yang boleh berlaku seperti berhubungan melalui telefon (melepas
rindu dendam melalui telefon, sms, chatting, fb dll), bertemu antara pasangan
walaupun ada mahram (tetap akan berlaku bertentang mata dan apa sahaja yang
boleh menjadi muqaddimah kepada zina mata, tangan, hati dll.) Saya
sendiri bernikah gantung (nikah khitbah) pada 7.7.1979 iaitu 6 bulan sebelum
majlis kenduri. Dengan tiket nikah saya tiada masalah untuk menemui isteri atau
keluar bersama-sama (ber'couple') kerana dah disahkan sebagai suami isteri
(gantung-sebab tdk duduk serumah) yg lebih menepati khitbah secara Islam. Malah
dengan tiket nikah itu membuatkan saya merasai beban amanah sebagai suami
meskipun kami tidak serumah sementara menunggu majlis kenduri pada bulan
Disember 1979. Saya mahu menjadi ibubapa yg awal pada zaman moden yang penuh
kecelaruan dengan menjadikan nikah khitbah dipraktikkan oleh anak-anak saya
yang belum berkahwin, insyaAllah. Doakan!!!
dipetik
dari Ustaz Hashim Al-Maranji
No comments:
Post a Comment