Thursday, January 13, 2011

Mengantuk selepas makan?


terasa ingin berkongsi apabila ana terbaca artikel ni...jom sama2 kita membacanya..
Jika beberapa bulan kebelakangan ini diet anda tinggi kandungan lemak, itulah kesan yang mungkin anda rasai; lesu, tidak bermaya, otak lembap manakala tubuh pula ingin selalu berehat.
Ini berdasarkan kajian yang dijalankan di Amerika Syarikat. Dalam kajian itu, tikus yang diberi diet tinggi lemak selama beberapa bulan menunjukkan kesan negatif dari segi fungsi kognitif/otak, kemampuan otot dan keupayaan bersenam.
Dalam kajian yang dijalankan, tikus-tikus diberi diet tinggi lemak (55% kalori daripada lemak) selama beberapa bulan. Didapati tikus-tikus tersebut dapat berlari pada jarak dekat saja, dan menunjukkan tanda-tanda jelas penurunan daya kognitif. Tikus-tikus tersebut mudah lupa dan tidak dapat mencari jalan keluar dengan cepat dari pagar sesat (maze) seperti biasa.
Sama ada kesan sama dialami oleh manusia belum dipastikan. Bagaimanapun para pengkaji berpandangan diet rendah lemak memberi kesan lebih positif kepada tahap tenaga dan fungsi otot para atlet.
Ringkasnya, diet tinggi lemak bukan saja memberi impak kepada faktor-faktor risiko untuk mendapat sakit jantung dan obesiti, tetapi dalam masa beberapa bulan, boleh membuat anda menjadi pemalas dan tidak bergerak cergas.

‎(¯`v´¯) `•.¸.•´sekiranya dia ( M.S.A ) ditakdirkan untukku,satukanlah hati-hati kami, permudahkanlah urusan kami ‎(¯`v´¯) `•.¸.•´

1 comment:

Aswadi Jawal said...

salam perkenalan...
i follow u, u follow me :)