Wednesday, July 27, 2011

Resepi Kerabu Jantung Pisang

assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...
bismillahirrahmanirrahim..

jemput makan semuaaaa...
hi3..
sedapnyaaaa masakan ni..
my mom slalu buatkan...
nk resipinya??
ni ana ambik dalam internet jer...




Bahan-bahan (4-5 orang)
1 biji jantung pisang1 ekor ikan (dikukus)6 ulas bawang merah (ditumbuk)1 sudu besar lada hitam (ditumbuk)5 biji cili merah (dihiris)1 senduk santan1/2 biji limau nipis
Garam dan gula
Cara-cara
  1. Buang kulit dari jantung pisang yang paling keras. Kemudian belah dua dan hiris nipis-nipis jantung pisang. Rebus sehingga empuk.
  2. Toskan jantung pisang dan ramas sedikit supaya air rebusan turun.
  3. Sementara itu, tumbuk/kisar lada hitam dan bawang merah. Gaulkan bersama-sama cili yang telah dihiris dan isi ikan yang telah dikukus dan dibuang tulangnya.
  4. Panaskan santan dalam periuk, guna api yang perlahan.
  5. Masukkan lada hitam, bawang merah, isi ikan dan cili yang telah digaul sebati ke dalam santan.
  6. Masukkan hirisan jantung pisang dan perah limau nipis.
  7. Masukkan garam dan gula secukup rasa.
  8. Siap untuk dihidangkan.
Kerabu jantung pisang ni salah satu menu berbuka puasa di rumah saya semalam. Ini percubaan pertama saya masak kerabu jantung pisang guna resepi mak saya. Sebenarnya saya ada ubah sikit resepi sebab malas nak beli ikan. Almaklumlah ikan-ikan kat Aussie ni mahal sikit. Kitorang kat sini selalunya makan ayam je setiap hari. So sebagai ganti ikan kukus, saya guna ikan bilis yang dikisar bersama-sama lada hitam dan bawang merah. Lagi satu, jangan masak lama-lama santan tu sebab kalau pecah minyak, nanti rasanya tak sedap. Panaskan dalam 2-3 minit je.
kredit to..resipi

‎(¯`v´¯) `•.¸.•´sekiranya dia ( M.S.A ) ditakdirkan untukku,satukanlah hati-hati kami, permudahkanlah urusan kami ‎(¯`v´¯) `•.¸.•´

6 comments:

pengemis Cinta~ said...

nak;)

'Ainun Qalbi said...

mai la umah kiter... makan sama2

pengemis Cinta~ said...

xkenal umah awak ler..hihi

'Ainun Qalbi said...

datang ler... kenai eh....

anismelon said...

wah..leh kawin dah nie..ke dah kawin..hehehe..

'Ainun Qalbi said...

Anismelon... opocot..blom kahwin laaaa.... huhuhu..