Saturday, September 17, 2011

KEPADA SESIAPA YG MASIH ADA EMAK RENUNG-RENUNGKANLAH..........


###Part 1 :-
Orang kata aku lahir dari perut mak...
(bukan org kata...memang betul)
Bila dahaga, yang susukan aku.... mak
Bila lapar, yang suapkan aku.... mak
Bila keseorangan, yang sentiasa di sampingku.. .. mak
Kata mak, perkataan pertama yang aku sebut.... Mak
Bila bangun tidur, aku cari.... mak
Bila nangis, orang pertama yang datang .... mak
Bila nak bermanja, aku dekati....... mak
Bila nak bergesel, aku duduk sebelah.... mak
Bila sedih, yang boleh memujukku hanya.... mak
Bila nakal, yang memarahi aku.... mak
Bila merajuk, yang memujukku cuma...... mak
Bila melakukan kesalahan, yang paling cepat marah.... mak
Bila takut, yang tenangkan aku.... mak
Bila nak peluk, yang aku suka peluk.... mak
Aku selalu teringatkan ..... mak
Bila sedih, aku mesti talipon.... mak
Bila seronok, orang pertama aku nak beritahu..... mak
Bila bengang.. aku suka luah pada.. mak
Bila takut, aku selalu panggil... "mmaaakkkk! "
Bila sakit, orang paling risau adalah.... mak
Bila nak exam, orang paling sibuk juga.... mak
Bila buat hal, yang marah aku dulu.... mak
Bila ada masalah, yang paling risau.... mak
Yang masih peluk dan cium aku sampai hari ni.. mak
Yang selalu masak makanan kegemaranku.... mak
kalau balik ke kampung, yang selalu bekalkan ulam & lauk pauk..... mak
Yang selalu simpan dan kemaskan barang-barang aku.... mak
Yang selalu berleter kat aku... mak
Yang selalu puji aku.... mak
Yang selalu nasihat aku...... mak
Bila nak kahwin..Orang pertama aku tunjuk dan rujuk..... mak
###Part 2 :-
Aku ada pasangan hidup sendiri....        
                     
Bila seronok, aku cari....pasanganku                              
Bila sedih, aku cari..... mak  
                              
Bila berjaya, aku ceritakan pada....pasanganku                          
Bila gagal, aku ceritakan pada.... mak      
                     
Bila bahagia, aku peluk erat....pasanganku                            
Bila berduka, aku peluk erat.... emakku  
                      
Bila nak bercuti, aku bawa....pasanganku                             
Bila sibuk, aku hantar anak ke rumah.... mak  
                    
Bila sambut valentine.. Aku bagi hadiah pada pasanganku                    
Bila sambut hari ibu...aku cuma dapat ucapkan “Selamat Hari Ibu”
          
Selalu... aku ingat pasanganku  
Selalu.. mak ingat kat aku  
                              
Bila-bila.... aku akan talipon pasanganku  
Entah bila... aku nak talipon mak
                          
Selalu...aku belikan hadiah untuk pasanganku                           
Entah bila.... aku nak belikan hadiah untuk emak        
              
Renungkan:  
"Kalau kau sudah habis belajar dan berkerja... bolehkah kau kirim wang untuk mak?        
mak bukan nak banyak... lima puluh ringgit sebulan pun cukuplah".                
Berderai air mata jika kita mendengarnya..........    
               
Tapi kalau mak sudah tiada..... .....  
MAKKKKK...RINDU MAK..... RINDU SANGAT....        




Berapa ramai yang sanggup   menyuapkan ibunya......  
berapa ramai yang sanggup   mencuci muntah ibunya......  
berapa ramai yang sanggup   mengantikan lampin ibunya.....  
berapa ramai yang sanggup   membersihkan najis ibunya.......  
berapa ramai yang sanggup   membuang ulat dan membersihkan luka kudis ibunya....    
berapa ramai yang sanggup  berhenti kerja untuk menjaga ibunya.....  

dan akhir sekali  berapa ramai yang   sembahyang JENAZAH ibunya.......  

Seorang anak mendapatkan ibunya yang sedang sibuk menyediakan makan malam di dapur lalu menghulurkan sekeping kertas yang bertulis sesuatu. Si ibu segera mengesatkan tangan di apron menyambut kertas yang dihulurkan oleh si anak lalu membacanya.Kos upah membantu ibu:  

1) Tolong pergi kedai : RM4.00
2) Tolong jaga adik : RM4..00
3) Tolong buang sampah : RM1.00
4) Tolong kemas bilik : RM2.00
5) Tolong siram bunga : RM3.00
6) Tolong sapu sampah : RM3.00
Jumlah : RM17.00  

Selesai membaca, si ibu tersenyum memandang si anak sambil sesuatu berlegar-legar si mindanya. Si ibu mencapai sebatang pen dan menulis sesuatu di belakang kertas yang sama.  

1) Kos mengandungkanmu selama 9 bulan - PERCUMA
2) Kos berjaga malam kerana menjagamu - PERCUMA
3) Kos air mata yang menitis keranamu - PERCUMA
4) Kos kerunsingan kerana bimbangkanmu - PERCUMA
5) Kos menyediakan makan minum, pakaian, dan keperluanmu -PERCUMA
Jumlah Keseluruhan Nilai Kasihku - PERCUMA

Air mata si anak berlinang setelah membaca apa yang dituliskan oleh siibu. Si anak menatap wajah ibu,memeluknya dan berkata,  

"Saya Sayangkan Ibu".   Kemudian si anak mengambil pen dan menulis "Telah Dibayar" pada mukasurat yang sama ditulisnya.  

"Jika kamu menyayangi ibumu, "forward"kanlah  kepada sahabat- sahabat anda.

1 orang : Kamu tidak sayangkan ibumu
2-4 orang : Kamu sayang ibumu
5-9 orang : Bagus! Sayang jugak kamu kepada Ibumu
10/lebih : Syabas!Kamu akan disayangi Ibumu  

‎(¯`v´¯) `•.¸.•´sekiranya dia ( M.S.A ) ditakdirkan untukku,satukanlah hati-hati kami, permudahkanlah urusan kami ‎(¯`v´¯) `•.¸.•´

2 comments:

fiq. said...

=[ =[

insyaAllah, saya boleh jaga mak bila tua nanti, dan sellau sedekahkan untuk mereka , setidak2 nya surah al-fatihah untuk mereka setiap hari

tiefazatie said...

tue la kan..org sllu ckp..jg anak ramai pun mak k je..tp anak2 yg ramai blum tentu blh jaga mak yg sorg nie..huhu