Tuesday, December 7, 2010

..::: pengalaman pertama..

بسم ألله الرحمن الرحيم

banyak betollah kenduri ni. ( hatiku berbisik )
tp jiwa ni meronta2 nk pergi tempat kenduri.. 
stakat ni,, he2 aku p kenduri..
kalau bukan tengahari, petang..
bermula hr ahad agy masa aku mula2 sampai umah.. petang tu terus bersiap2 utk p makan kenduri..
ciap bungkus2 hadiah.. p ngn kakak, mek n ank buah..

hr senin plak ada lagi..
sbb menunggu kakak balik kerja, so kami p lewat petang.. 
mek xpegi sbb dh lewat.. so, aku, kakak n ank buah..
tp hr senin bawak ayah p klinik.. ada appoinment..
aku drive dgn berhemah sekali ( puji diri sendiri nampak..)

hr selasa plak ada lagi.. mek ajak p pagi2 agy sbb dia dijemput utk majlis khatam qur'an..
aku ikut jer.. selalu jer pergi tmpat2 g2.. biasa lah.. nk blajar utk jd syeikh jgk..( xkn mek jer kot, anknya pn kna r blajar gak sikit2, mana tau bila tua2 nnti nk buat amal. ) ( mek aku ni mmg slalu dijemput dlm majlis khatam n slalu jugak utk mandikan jenazah - muslimah jelah, 
slalu gak aku ikut p mandikan jenazah, pnh la blajr mandikan... banyak ilmu praktikal dapat dr mek.. makasih ya mek.. sayang mek..)
sampai jer tempat kenduri tu... majlis khatamnya x start agy..
konon2nya diorg suma tnggu mek utk menjadi ketua.. adoi 
kakak ipar pn ada sama.. 
nth kenapa makcik2 suh aku masuk skali...

lepas sorang2 tok guru baca, dia ikut.. sampai giliran aku...
fuh xtau macamana nk bgatau..
ketor suara2..
mana x nya..
xpernah jd tok guru utk org khatam ni...
stakat mgajar budak2 ank2 jiran tu xper  lah ( mmg kerja aku pn kalau cuti2 )
sbnrnya aku tolak xnk baca, tp mak cik2 suma suh baca.. 
apa lg..
baca jelah..
habis jer.. alhamdulillah.. lega rasanya..
pastu mek aku suh baca doa akhir.. lagi lah takut..
 "mek, ore xnk baca, mek baca lah.. ore x bersedia agy "
hi3.. mek aku pn baca r..
lega rasa..
mmg xtau mcmana nk gambarkn perasaan ni.. happy, takut, berdebar suma ada,,.
tp xper.. itu adalah pengalaman pertamaku..
( tu laaa,, sblm ni jz ikut jer baca ramai2.. hrni tu dia kna baca sorang2, dhla dpn muslimat2,,, pengantin tu senyum jer pas bersalam.. )

lepas majlis khatam tu, kami pn dihidangkan makanan.,
gulai panas2,.. best.. 
sempat gak tgk pelamin pengantin.. cntik.. tema itam putih..
( cntik jer, xtergerak hati pn nk ikut buat g2 nnti .. hi4 )



cntik kn.. hrmm





sempat gak sembang2 ngn makcik2 kg tuu...
kami balik kenduri dalam hujan.. musim ujan kn skarang.. tu la.. p ngn motor.. keter ada.. tp lecehlah sbb dekat jer.. motor lg senang..

p/s : selalulah shuhada ikut aktiviti2 muslimat erk..hi3

‎(¯`v´¯) `•.¸.•´sekiranya dia ( M.S.A ) ditakdirkan untukku,satukanlah hati-hati kami, permudahkanlah urusan kami ‎(¯`v´¯) `•.¸.•´

No comments: